Pernille Thomsen

Vores datter Frida, har haft fornøjelsen af at træne hos Anne. Frida går i 3. Klasse og har siden 2. Klasse haft brug for ekstra dansk, da det med at læse aldrig helt har været Fridas spidskompetence. I starten af 3. Klasse synes vi forældre at Frida var helt gået i stå og slet ikke kunne knække læsekoden, på trods af at vi havde læst med hende hver dag i sommerferien. Frida er en glad og meget motorisk dygtig pige. Hun har en vældigt gå-på mod og en forrygende sans for humor – derfor mente hendes lærere hele tiden – at ”det da nok skulle komme”.. Men det kom ikke.. Da jeg – mor til Frida – er fysioterapeut, er det helt naturligt for mig at tænke på at lede efter dysfunktioner i de kropslige forudsætninger for læsning.. Kan hun høre, kan hun se, kan hun integrere sanse indtryk???

Vi tog derfor i kontakt til Kjeld Johansen, der arbejder med hørelsens forudsætninger for læsning og fik testet Frida hos ham. Hans test viste massive problemer med at koordinere lyde – differentiere om de kom fra venstre eller højre, osv. Han sendte os hjem med en CD med yoga musik (som Frida kalder det) som hun skulle lytte til hver dag, for at træne differentiering af lyd. Derudover mente han også at hun havde massive udfordringer på synet – i relation til at koordinere højre/venstre – og bad os opsøge en adfærds optometrist. Sådan en havde vi aldrig hørt om før – men vi kiggede på nettet og da vi bor i Bagsværd, var Farum og Anne tæt på.

Frida fik sin første konsultation hos Anne i januar -12 og efter en halv times test sagde Anne ”Det er faktisk synd at bede Frida om at læse for koordinationen af hendes øjne er på nogen punkter dårligere end en 6-årigs” Så vi holdt op med at læse og gik i gang med alle mulige øvelser vi fik med hjem fra Anne.

Hver 3. Uge var vi på besøg hos Anne i Farum og Frida fik nye øvelser. Hver dag trænede vi med hende der hjemme – hendes værelse blev omdannet til et mini-Anne-lokale med bolde ned fra loftet, mærkelige figurer på væggen og pirat klapper. For hver gang vi var hos Anne, viste Frida fremskridt. Hendes fokusering blev skarpere, koordineringen bedre og hun blev i stand til at fastholde blikket – selvom hun blev bedt om at sige 5-tabellen bagfra.

Efter 5 måneders intensiv træning er Frida nu så syns-mæssig stabil at hun er afsluttet hos Anne. Hun læser derudaf – nu svarende til ”Gule-dingo bøger” der svarer til begyndelsen af 3. Klasses niveau. Hun er begyndt hos Ulla Jacobsen ”Alkalær” til et intensivt læseforløb og vi er slet ikke i tvivl om at i løbet af det næste halve år, vil Frida læse til et alderssvarende niveau.

Som lektor i Fysioterapi ved Fysioterapeutuddannelsen Nordsjælland, så jeg det som en nødvendighed, at Frida blev hjulpet med forudsætninger for at lære at læse – syn, hørelse, balance, motorik – og fra intet at kende til den verden – og flere professionelle der havde sagt til Frida at hun var ordblind – har jeg fået øjnene op for de utrolig dygtige personer der arbejder med kroppen som indgang til læring. Herunder en kæmpe tak til både Anne Preisler og Kjeld Johansen der hele tiden har fulgt os med positiv og yderst kompetent assistance.

Vi kunne ikke have gjort det uden jer.

Pernille Thomsen, Lektor, M.Ed., Fysioterapeut