HVAD ER SYNSTRÆNING?

Systematiserede og gennemprøvede øvelser anvendes til træning af de visuelle færdigheder. Balance og koordination hænger uløseligt sammen med synet og er derfor også en naturlig del af både test og træning.

Formålet med synstræningen er at optimere de synsmæssige funktioner, så det bliver lettere at imødekomme de krav, der stilles til synet i hverdagen (f. eks. i forbindelse med læsning, skærmarbejde, bilkørsel og sportsudøvelse). Samtidig er det et mål at reducere de gener, der er forbundet med det ringe samsyn.

Der arbejdes med følgende visuelle funktioner :

  • Øjenbevægelserne

  • Fokuseringen

  • Fikseringen

  • Afstandsbedømmelsen

  • Det perifere syn

  • Synsvanskeligheder er blandt de mest almindelige følgevirkninger i forbindelse med hovedtraumer som hjernerystelse og piskesmæld. Det visuelle systems neurale netværk optager en stor del af hjernens samlede kapacitet. Derfor kan et hovedtraume forårsage synsvanskeligheder inden for mange områder.

    Almindelige symptomer i forbindelse med hovedtraume:

    • Sløret syn

    • Forvirring ved udførelse af visuelle opgaver

    • Svimmelhed/vertigo

    • Orienteringsbesvær

    • Dobbeltsyn

    • Anstrengte øjne

    • Hovedpine

    Reduceret evne til at fastholde opmærksomheden ved visuelle opgaver:

    • Visuel udtrætning

    • Lysfølsomhed

    • Ubehag ved bevægelse i synsfeltet

    Almindelige tegn:

    • Balance og koordinationsproblemer

    • Støder ind i ting

    • Lukker det ene øje

    • Nedsat vurdering af dybde

    • Reduceret evne til nøjagtig vurdering af objekters placering

    • Kniber øjnene sammen

    • Dækker det ene øje

    • Hovedtilt eller hoveddrej

    • Skæv kropsholdning

    De ovenstående tegn og symptomer, som ofte ses i forbindelse med hovedtraume, kan være et resultat af:

    • Fokuseringsvanskeligheder

    • Nedsat samsyn

    • Nedsatte følge -og springbevægelser

    • Nedsat synsskarphed

    • Skelen

    • Synsfeltstab

    • Vanskeligheder med visuel informations-processering

    Da daglige aktiviteter involverer effektiv integration af visuel informationsprocessering og visuelle motoriske færdigheder, har personer med hovedtraumer ofte vanskeligheder både i forbindelse med arbejde/studier samt i fritiden.

    Ved en grundig synsundersøgelse evalueres ovenstående områder og specifikke visuelle dysfunktioner relateres til symptomer. Et individuelt tilpasset synstræningsforløb tilrettelægges med henblik på genoptræning. Dette vil samtidig kunne øge effekten af et eventuelt overordnet rehabiliteringsprogram, som ofte er stærkt afhængigt af synet.

    AP Synspleje har speciel erfaring indenfor synsvanskeligheder som følge af hjernerystelse og piskesmæld. Mange er blevet henvist til klinikken fra Center for Hjerneskade, Hans Knudsens Instituttet og Hjernerystelsesforeningen.

  • Har man et arbejde der indebærer meget skærmarbejde er gode visuelle færdigheder en stor fordel.

    En god fokuseringsevne, præcise øjenbevægelser og et godt samsyn er med til at sikre, at teksten eller grafikken på skærmen er skarp og rolig, og at skærmarbejdet kan udføres over længere tid uden besvær.

    Dårlige synsmæssige færdigheder kan medføre, at koncentrationsevnen nedsættes, og at skærmarbejde følges af træthed og hovedpine. Det går ud over både motivation og effektivitet i forbindelse med arbejdet.

    En synsundersøgelse vil afdække, om der er mulighed for at opnå en bedre synskomfort og effektivitet i forbindelse med skærmarbejdet ved hjælp af synstræning.

  • Læseproblemer er ofte forårsaget af samsynsproblemer. Vanskeligheder med at koordinere øjnene, fokuseringsbesvær og dårlig øjenmotorik kan gøre læsningen besværlig. Det kan bl.a. være svært at følge linjerne i en bog og at finde det rette sted i teksten ved linjeskift. Jo flere ressourcer, der skal bruges på fokusering, koordinering og øjenbevægelser, des færre ressourcer er der til rådighed til at læse, og til at huske og forstå det, der læses. Øjnene trættes for hurtigt, og læsehastigheden og forståelsen falder.

    Herunder ser du en liste med mulige tegn på samsynsproblemer :

    • Lav læsehastighed

    • Teksten følges med en finger

    • Gentager eller springer i linjer

    • Mister læsested i teksten

    • Ord eller bogstaver ombyttes

    • Ser dobbelt

    • Teksten virker urolig

    • Teksten sløres efter kort tids læsning

    • Bytter om på ”b” og ”d”

    • Springer over ord i teksten

    • Unormal læseafstand

    • Hovedet bevæges ved læsning

    • Gnider meget i øjnene

    • Kan kun læse i kort tid ad gangen

    • Læser små ord bagfra

    • Undgår helst læsning

    • Holder for eller lukker det ene øje

    • Læser igen for forståelsen

    • Dårlig koncentration

    • Hovedpine

    Opleves et eller flere af ovenstående tegn på synsproblemer, er det en god ide at få foretaget en grundig synsundersøgelse, hvor muligheden for at forbedre læseevnen ved hjælp af synstræning afdækkes.

  • Som studerende har man et stort pensum, der skal læses og forstås. Her er gode læsefærdigheder og dermed visuelle færdigheder en stor fordel.

    En god fokuseringsevne, præcise øjenbevægelser og et godt samsyn er med til at sikre, at teksten i bogen eller på computerskærmen er skarp, rolig og enkel, og at øjnene ikke trættes over tid.

    Dårlige synsmæssige færdigheder vil typisk medføre nedsat koncentrationsevne, og en nedsat forståelse af det læste. Læsehastigheden daler, og læsningen vil ofte blive fulgt af træthed og hovedpine.

    En synsundersøgelse vil afdække, om der er mulighed for at opnå bedre læsefærdigheder ved hjælp af synstræning.

  • Samsynsproblemer er en ofte overset årsag til, at ellers kvikke børn har besvær med læsning og indlæring i skolen.

    De fleste børn har allerede inden skolestart fået undersøgt, om de er i stand til at se skarpt på lang afstand. Synet består dog af mere end en god synsskarphed på afstand, og i forbindelse med læsning spiller visuelle færdigheder som fokusering, øjenbevægelser og øjenkoordination en stor rolle. For eksempel kan et barn, der ser tydeligt på tavlen, samtidig have problemer med sløret syn, øjenspændinger, hovedpine eller træthed under læsning tæt på, på grund af problemer med øjenkoordinationen.

    Disse problemer kan være med til at reducere børns opmærksomhed, forståelse og generelle præstationer i skolen.

    En synsundersøgelse vil afdække, om barnets indlæringsproblemer hænger sammen med svagheder i det visuelle system, og om synstræning vil kunne afhjælpe disse.

  • Tennis, badminton, golf, fodbold og volleyball er alle eksempler på sportsgrene, hvor et godt samsyn giver store fordele.

    I USA er synstræning blevet brugt i sportsverdenen igennem 40 år. De store hold indenfor baseball, basketball og football har tilknyttet "synstrænere". Herhjemme er mange landshold indenfor forskellinge sportsgrene, samt flere af superligaklubberne i fodbold begyndt at bruge synstræning.

    At følge en bold i bevægelse kræver præcise øjenbevægelser, en god øjenkoordination og en god afstandsbedømmelse. Desuden er det vigtigt at have et godt perifert synsfelt (sidesyn) for at have overblik over mod- og medspillere i holdsport og check på banens linier samtidig med at bolden følges i f.eks. tennis.

    Kvaliteten af de synsmæssige færdigheder påvirker både reaktionshastigheden, overblikket, balancen, øje-hånd/øje-fod koordinationen og dermed selvfølgelig også selve sportspræstationen.

    Sportsvision er synstræning for sportsfolk, som ønsker at forbedre deres sportspræstationer ved hjælp af samsynstræning.

    Tegn på synsproblemer i forbindelse med sportsudøvelse kan være:

    • Manglende præcision i skud / slag

    • Problemer med at bedømme afstande

    • Svært at orientere sig på banen

    • Svært at overskue bold, medspillere og modspillere samtidigt

    • Svært at vurdere om en bold er ude eller inde

    • Svært at bedømme hastigheden på bolden

    • For dårlig til at omstille synet fra nær til afstand eller omvendt hurtigt og præcist

    Synsundersøgelsen vil afdække eventuelle svagheder i samsynet for at se om der er mulighed for ved hjælp af synstræning at forbedre sportspræstationerne.

HVORFOR SYNSTRæNE?

HVORDAN FOREGÅR DET?

Træningen foregår som en kombination af kliniktræning (typisk med 3-4 ugers mellemrum) og daglig hjemmetræning (15-20 minutter). Ved synsundersøgelsen vil vi forsøge at fastlægge, hvor lang tid forløbet vil strække sig over. Varigheden af træningsforløbet er afhængig af synsproblemet, men selvfølgelig også af træningsindsatsen hjemme.

Ved klinikbesøgene følges op på hjemmetræningen, og der instrueres i nye hjemmetræningsøvelser. Øvelserne afpasses i sværhedsgrad, så der hele tiden er en udfordring i den enkelte øvelse.

Formålet med øvelserne er at forbedre de visuelle færdigheder én for én. Størstedelen af øvelserne er designet, så der opnås feedback – det vil sige, at udøveren selv kan ”registrere” fremgang undervejs.

Træningsprogrammet tilpasses individuelt, og øvelsernes sværhedsgrad tilpasses alder og niveau.

De visuelle færdigheder trænes, til de er automatiserede, således at der skal anvendes mindst mulig bevidst energi på synet.

Man kommer ikke ”sovende” til et velfungerende samsyn. Træningen kræver en vis portion motivation og opbakning (børn). Det gode er, at når samsynet først fungerer godt, er risikoen for tilbagefald lille, og det vil derfor sjældent være nødvendigt at holde træningen ved lige.